donderdag 25 november 2010

Een verwarmend drankje voor koude dagen


Het is weer kouder en dan vinden wij dit drankje lekker en verwarmend.
Wat je in de eerste plaats nodig hebt is appelsap. Geen idee of het met het gewoonste sap uit het warenhuis ook smakelijk wordt, want dat probeerde ik nog nooit. Wij gebruiken het sap van onze eigen bomen dat we lieten persen. Vers geperst sap en troebel sap zullen alvast een prima basis vormen. Ik hoor graag ervaringen met andere appelsappen.

appelsap
enkele schijfjes geschilde gember
een kaneelstokje
enkele kruidnagels
versgeraspt nootmuskaat

Alle toevoegingen kunnen ook als poeder uit een potje komen.

Het sap samen met de toevoegingen verwarmen en laten trekken in een kookpot.
Dat is het.

Hoeveel kruiden je gebruikt én welke verhouding je neemt én hoelang je het laat trekken, dat kies je naar eigen smaak. Voor mij is verse gember heel welkom. Wat een geur en smaak! Ik zet de kookpot in de Aga (de oven met iets minder dan 100 graden) en na een uur is het dan goed. Langer trekken geeft een straffere smaak. Ik heb dat liever.

Zonder Aga kan je het in een oven zetten die afkoelt nadat je hem hebt hebt gebruikt voor iets anders.
Of je verwarmt het geheel, laat het trekken zolang je wil en je warmt alles weer op.

De goede samenstelling is gedurende drie winters uitgeprobeerd en dit is het blijvertje. vanmiddag werd het ook goedgekeurd door onze buurjongen.

Geprobeerd met gewoon appelsap? Laat maar weten of het smakelijk is!

1 opmerking:

  1. Ben wel benieuwd of dat smaakt.

    Fijne dag vandaag
    groet stina

    BeantwoordenVerwijderen