donderdag 1 april 2010

Paashazen, zoete broodjes



Ik probeerde al verschillende recepten voor zoete broodjes, maar naar dit recept grijp ik toch het meeste. Het bevat het minste vet en het minste suiker van alle recepten die ik maakte. En de trouwe lezer die weet dat ik daar wel om geef.

500 gr witte bloem voor brood
200 ml melk (koemelk, sojamelk, rijstmelk, ...)
12 gr droge gist (of dubbel zoveel verse gist)
30 gr suiker
20 gr boter (sojaboter kan ook)
2 eieren
mespuntje zout

Meng alles tot een soepel en niet te nat deeg. Is het deeg toch te nat omdat je bijvoorbeeld grote eieren hebt en daar niet vroeg genoeg aan dacht (zoals ik soms), dan kan je wat extra bloem toevoegen. Bij te nat deeg kan je namelijk moeilijker figuren maken.

Het deeg laat je een half uur afgedekt rijzen.
Dan maak je een grote lap van je deeg. Dat gaat vlot tussen bakpapier.
Met de steker maak je de gewenste figuren die je kan bestrijken met losgeklopt ei. Doe dat nu, niet na het rijzen. Je duwt het deeg anders terug plat.
Nu laat je de broodjes weer een goed half uur rijzen. (langer mag ook, maar is niet echt nodig)

Je bakt de hazen ongeveer 15 minuten in een oven van ongeveer 200 graden.
Dit zoete deeg is snel goed gebakken. Controleer best even tegen het einde van de baktijd. Je ziet het wel aan de kleur wanneer ze klaar zijn.

De gebakken hazen laat je afkoelen op een rooster en je plakt er wanneer ze nog warm zijn de ogen op. Ik gebruikte chocoladedruppels.

Dit recept is hetzelfde als dat voor sandwiches (onderdeel van vorig bericht).
Sandwiches vorm je door het deeg na het eerste rijzen te verdelen in bolletjes die je plat drukt en dan oprolt en verder vormt. De naad leg je onderaan. Al het overige blijft gelijk.

1 opmerking:

  1. ze zijn leuk hè.. die hazen.. ik heb er ook heel wat afgebaken .. en wat te deken van palmpaas kippen?

    grts

    BeantwoordenVerwijderen