maandag 5 april 2010

Een chocoladebom

Chocolade, dat kon in de smaak vallen als haar smaak nog dezelfde zou zijn als vroeger. Dus probeerde ik wat uit.
Het is een feestrecept, niet eentje met weinig suiker deze keer. Maar het was Pasen, dus dat kon wel een keertje.
Ik had niet verwacht dat ik het ook zelf wel lekker zou vinden.
We hebben er aan zee samen van gesnoept. En toen er nog een heel klein (en niet meer fotogeniek stukje) over was, bedacht ik pas dat ik geen foto had genomen.

150 gr boter (Ik gebruikte sojaboter.)
150 gr pure chocolade (70%)
150 gr suiker
150 gr zelfrijzende bloem
4 eieren

chocolade (70%)
room (Ik gebruikte sojaroom.)
versiering (eventueel)

Boter en chocolade smelten en mengen.
Suiker toevoegen en mengen.
Bloem toevoegen en mengen.
En eieren toevoegen en mengen.

Je verkrijgt een heel vloeibaar deeg dat je gemakkelijk in een grotere bakvorm of in verschillende kleine vormpjes kan gieten.

Ik bakte in een oven van ongeveer 160 graden. Het duurde wel even. Na een half uur keek ik regelmatig hoever het stond. Hoelang ik precies bakte weet ik niet meer. Dat is voor een volgende keer.

En deze opmerking is vooral voor mezelf: wacht tot het gebak is afgekoeld voor je verder gaat!

Ontvorm het gebak en laat het ondersteboven verder afkoelen.

Voor de bedekking heb je chocolade en room nodig die je samen smelt. Ik weet niet meer hoeveel ik gebruikte. Je ziet, ik moet het toch echt nog een keer opnieuw doen. Het warme mengsel moet vloeibaar genoeg zijn om te kunnen gieten zodat het gebak mooi bedekt wordt.

Tot slot legde ik er halve witte chocolade-eitjes op om er een Paas-gebak van te maken.

De niet-van-zoet-houdende man van ons gezelschap hield wel van de bedekking van de taart. Er zat extra veel op, want zo bleef de taart heel op weg naar zee tussen de bagage. Ze plakte stevig vast aan het bord. En man, die zou de bedekking oplepelen als een chocolademousse.

Nog een laatste opmerking voor mezelf: een volgende keer wil ik er cupcakes van maken met zilveren bolletjes erop.

En nog een keer langs deze weg een welgemeende DANKJEWEL voor de dagen aan zee!

2 opmerkingen:

  1. mmmmmmmmmm... lekker........en wat leuk dat jullie genoten hebben van de zee-dagen

    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En wat heeft ze gesmaakt die 'chocolade-bom'... het laatste stukje heb ik toch zelf nog helemaal opgegeten... en vake heeft ook wat meegesmuld... Het heeft ons een echte leuk gevoel gegeven aan zee met jullie erbij. Tot een volgende keer, want die komt er zeker hé!

    BeantwoordenVerwijderen