vrijdag 26 februari 2010

Peperkoek


Lang geleden had de schoonmoeder van een oud-collega perperkoek gebakken. Ik mocht proeven en was daar meteen weg van.
Al een tijdje ben ik aan het proberen iets in die zin te evenaren. Ik zocht recepten en paste aan tot ik had wat ik lekker vind.
Dit werd het. Het is echt anders dan peperkoek uit het warenhuis, maar dat was die van vroeger zeker ook. En zo hoopte ik ook dat het zou worden.

125 gram donkere candysuiker
100 ml water
2 eieren
10 gr koekkruiden (of speculaaskruiden, dat is makkelijker te vinden)

Dit meng je al goed.

250 gr zelfrijzende bloem

De bloem meng je er geleidelijk onder tot je bellen krijgt. (Stel je daar niet teveel bij voor!)

Ik gebruik hiervoor mijn langwerpige siliconen bakvorm. Want het moet niet heel heet gebakken worden. Het zat dik 45 minuten in de oven op 180 graden. Maar kijk al wat vroeger of er nog wat aan je mes blijft plakken. Elke oven is anders en dit mag niet te lang bakken. Een zachte korst krijg je door de warme perperkoek al te verpakken.

Een tijdje geleden gebruikte ik agavesiroop in plaats van een deel van de suiker. Dan moest er minder water bij. Dat doe ik zeker opnieuw, maar dat heb ik nu niet in huis. En ik besef dat anderen het vaak zoeter willen. Je kan tot dubbel zoveel suiker gaan. Neem dan de helft wit en de helft bruin.

2 opmerkingen:

  1. Als ik iets bak voor een ander, of om te trakteren op't werk of zo, moet ik er ook altijd aan denken om het zoet genoeg te maken. Eens je begint met minder zoet koken, smaakt de helft suiker/honing/stroop inderdaad vaak meer dan zoet genoeg hé! Ik durf tegenwoordig ook zonder zoetmiddel te bakken, enkel met een banaantje of appelmoes als zoetigheid.
    Ah, en als ik iets kook uit Amerikaanse kookboeken, doe ik de zoetigheid gedeeld door 4! Amai zo'n zoetebekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. plaat ik een reactie , is ie weer weg.. nouja dan nog maar een keer... ziet er goed uit Marleen, maar helaas aan mij niet besteed.. ik eet te weinig peperkoek.. en Tonny helemaal niet...

    grts

    BeantwoordenVerwijderen