woensdag 2 december 2009

Speculaas


Het was hier even stil. Een virus was op bezoek en het was geen bak- of naaivirus!

Bijna Sinterklaas en dus speculaas-bak-tijd.

200 gram boter
250 gram donkerbruine suiker (Ik nam 200 gram.)
mengen
2 eieren
mengen
10 gram speculaaskruiden
500 gram zelfrijzende bloem
mengen

Het deeg twee dagen afgedekt in de koelkast laten rusten.

Het deeg op kamertemperatuur laten komen.
Sinten, Pieten, of ... vormen.
Bij gebrek aan houten vormen het deeg uitrollen op een met bloem bestoven oppervlak en figuren uitsteken.

Ik stak de kleine, dunnere figuren 9 minuten en de grote, dikkere 22 minuten in de warmste oven van de AGA (ongeveer 220 graden.

Een Sinterklaas die een nogal hard gebakken mijter had en die ik dus niet kan weggeven, is al op bij een grote kop thee. Ik begon met een stukje, maar ...

3 opmerkingen:

  1. ik dacht altijd dat speculaas bakken heel moeilijk was, maar dit ziet er best te doen uit... ga het mss wel es uitproberen...
    hopelijk is je virus weer voor goed de deur uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor Marleen.. dit is een receptje naar mijn mond... helaas ook naar mijn ko..
    maar goed.. lekker is het wel:)..

    beterschap met alle virussen.. enne een fijn Sinterklaas

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het ooit wel eens gebakken, ik heb ook een plankje. Ik geloof met 3 figuren erin.

    Maar omdat ik niet van speculaas hou........

    Mijn man wel , misschien zal ik het toch nog eens gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen