maandag 16 november 2009

Sinaasappelconfituur

De bessenconfituur is nog lang niet op.
De pruimenconfituur is nog lang niet op.
Maar toch maakte ik confituur van appelsienen die ik in de biowinkel kocht.
Hij is gewoon te lekker om daaraan te weerstaan.

12 sinaasappelen met een mooie schil
appelsap (om aan te vullen tot 2 liter sap)
honing (hoeveelheid naar smaak / of zoetmiddel naar keuze)
2 zakjes marmello 1 (biowinkel / niet nodig als je suiker gebruikt)

De zeste van de sinaasappelen kook je in een beetje appelsap.
Het je geen zesteur, dan schil je de sinaasappelen heel dun. Dat kan met een dusnschiller. Die stukken knip of snijd je dan heel fijn.
Tot vorig jaar perste ik appels tot sap. Nu gebruikte ik het sap dat we lieten persen. Ik nam nog nooit het gewone appelsap uit de handel. Troebel sap kan wel.
Het sap van alle sinaasappelen gaat mee in de pot als de sliertjes gaar zijn.
Misschien heb je nog wat appelsap nodig om aan twee liter te komen.
De honing of de suiker voeg je toe als het sap kookt.
Als het sap opnieuw kookt roer je de marmello erbij.
Na een minuutje koken kan de confituur in de potjes.

Wanneer je deze confituur op een warme pannenkoek doet, smelt hij weer een beetje. Dan is hij op z'n lekkerst. Vind ik.

2 opmerkingen:

  1. klinkt lekker, maar ik ben er bang voor dat dat hier niet gaat..ik had gisteren een schilraspmesje bij de Ikea gehaald... kijken hoe dat werkt..

    grts

    BeantwoordenVerwijderen