donderdag 15 oktober 2009

Appelvlaai op grootmoeders wijze

't Is niet dat we niet meer eten hier.

Dit recept gebruik ik sinds enkele jaren. Niet erg zoet en zeker niet vet, dus iets naar mijn smaak. Ik gebruik het graag om de appels uit de tuin in te verwerken.
Dit jaar lieten we sap persen. Maar van de appels van één boompje maak ik dit.
Ooit noteerde ik de naam en de ingrediënten. Het blaadje ziet er niet meer uit. Om het zeker te bewaren voor het vanzelf wegkruipt, zet ik het hier.
Wil je het zoeter. Dat kan. Met zoeter fruit of met extra suiker in of over.

200 gram zelfrijzende bloem
75 gram suiker
3 lepels olijfolie of een andere olie
3 lepels melk
2 eieren
4 appels (meer of minder kan ook, een deel in stukjes in het deeg en een ander deel in schijfjes op het deeg)

Deze dingen staan op mijn blaadje. Maar ik merk dat een klein schepje bakpoeder erbij een verbetering is. Dat doe ik nu altijd.

Deze week nam ik in plaats van melk een sinaasappel waarvan ik het oranje laagje van de schil raspte en het sap ervan. Dat werd een beetje te nat en dus ging er ook een beetje extra bloem bij. Je ziet, ik speel een beetje.
Het resultaat was helemaal ok. En dus wil ik het onthouden en onthoud ik het jullie niet.
Omdat ik niet echt vaak melk gebruik, is een bus beginnen voor drie lepeltjes vaak te gek. En met sap lukt het evengoed.
Als je melk of appelsap gebruikt, is wat kaneel erover ook wel lekker voor de liefhebbers daarvan.

Het is eigenlijk meer fruit dat aan elkaar hangt met gebak. Maar daarom hou ik ervan. Met lekker zuur fruit natuurlijk.

Hoe je een cake maakt, las je hier al wel. Want het is echt meer cake dan vlaai, vind ik. Hij lukt wel best in een groot en plat bakblik.

En een foto, die komt nog wel. Voor deze cake was ik veel te laat. Hij was op voor ik aan die foto dacht.

2 opmerkingen:

  1. klinkt idd niet te vet... maar ik heb geen appelboom :-(
    eh, laat die foto maar hoor, dan krijg ik alleen maar goesting...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. klinkt lekker Marleen.. ik ga het vast eens proberen, een cake!!!... duim maar voor me...enne ik vind foto's wel fijn....

    grts

    BeantwoordenVerwijderen