woensdag 2 september 2009

Pruimencake


Ik weet het. Het is niet origineel.
Maar wel lekker. Echt lekker. Lekker genoeg om het niet te willen vergeten.
En daarom komt het hier. Uit het boek Twaalf van Tessa Kiros.
(Ik hou wel van haar boeken, ik heb er meer van haar.)
En het kan ook met ander fruit, dat is dus gemakkelijk.

12 pruimen (Mooi met rood en paars, maar even lekker met groen en geel. Ik heb de pruimen liefst niet te rijp en dus nog een beetje zuur en bitter.)
150 gr gesmolten boter
3 eieren
150 gram suiker
1 lepeltje vanille-essence (Ik nam een schep vanillesuiker en nam een schep gewone suiker minder.)
250 gr bloem (Ik nam zelfrijzende bloem.)
een half zakje bakpoeder
1,2 dl melk

Pruimen ontpitten en in 2 of 4 snijden.
Eieren met suiker en vanille romig kloppen.
Gezeefde bloem en bakpoeder door roeren.
Gesmolten boter en melk door roeren.

Het deeg in beboterde vorm afwisselen met een laagje pruimen. Neem een vorm die een eerder laag dan hoog gebak zal opleveren. Twee laagjes van elk is genoeg. Bakpapier is nuttig, het is een slapper gebak en komt zo beter uit de vorm. Silicone kan ook natuurlijk.

Een uurtje in de oven op ongeveer 180 graden.

Vandaag wilde ik proberen of het ook in 't klein kon. Dat is gemakkelijker voor man om mee te nemen naar zijn werk. En dan heeft hij geen vork nodig.
Ik zette cupcakepapiertjes (niet het kleinste formaat) in een muffinvorm, deed er een lepel deeg in en zette er een halve pruim in met de snijkant naar boven. Het ziet er wel goed uit, het lijkt nu een minitaartje.

Wanneer iets uit de tuin klaar is, ga ik in mijn kookboekenverzameling op zoek naar mogelijkheden. Een lijstje voor pruimen had ik rap.

Ik heb al heel wat recepten met pruimen, maar er kunnen er altijd bij.

5 opmerkingen:

  1. ik vind cakejes wel lekker Marleen.. maar het is het enige gebak wat ik niet kan maken... zelfs niet met kant en klaar mix... waar het aan ligt weet ik niet.. want als mijn dochter bij mij in de oven cake bakjt lukt het wel.. en ze doet hetzelfde... dus na jaren mislukken heb ik cake maar opgegeven...

    bak ze
    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor!

    Waar internet al niet goed voor is ! Ik zoek ook regelmatig van alles op !!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben heel blij met je recepten ivm pruimen,
    hartelijk dank
    Christiane grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super, dank je!!
    mijn dochter gaat straks voor 2 dagen naar Equyer (Frankrijk) als fotograaf op een circuit moto's fotograferen. Ze zal er blij mee zijn.
    Marleen Jooris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb de kleintjes ook gemaakt. Héél lekker. Merci voor het receptje!

    Inge Cox

    BeantwoordenVerwijderen