dinsdag 25 augustus 2009

Pruimen


Veel pruimen hebben we dit jaar, heel veel.
En dat vinden we niet erg!

Vandaag maakte ik confituur van de rode pruimen. Eerder verwerkte ik de geel-groene pruimen al en de donkerpaarse zullen nog volgen. Gelukkig zijn ze niet allemaal tegelijk rijp.

Vandaag deed ik zo:

2,4 kilo pruimen (gewicht zonder pitten)
2 zakjes Pec (voor minder suiker)
500 gram suiker
3 dl water

Halve pruimen en water koken tot het fruit zacht is. Nu en dan roeren, anders brandt het aan.
Pec en suiker in een kom mengen met een vork om de klontjes te breken.
Suiker bij het fruit voegen en heel goed roeren, ook over de bodem van de pot.
Laten doorkoken en in potten doen.

Enkel het ontpitten vraagt werk. Voor mij is dat zwaar werk, maar de voldoening is zo groot dat ik het er toch maar voor over heb om achteraf op de blaren te zitten.


Ik gebruikte heel weinig suiker en iets minder Pec. Dan krijg je iets heerlijks om bij een boterham uit een kommetje te lepelen. Het zal ook een tijdje bewaren.

Je kan veel meer suiker toevoegen, tot het gewicht van het fruit. (Gebruik dan wel de andere Pec.) Ik maakte het naar smaak van mezelf.
Er zijn verschillende middelen om confituur te maken wanneer je minder suiker gebruikt, zoals bijvoorbeeld Gelfix (warenhuis), Pec (warenhuis) en Marmello (natuurvoedingswinkel).
Voor Gelfix gebruik je best de helft van het gewicht aan fruit voor suiker. Afhankelijk van de fruitsoort vind ik dat ok. Maar zelf kies ik het niet voor zoeter fruit.
Marmello (er bestaat 1 en 2) is prima als je stijve confituur verkiest. Goed voor op de boterhan, maar te vast voor op de joghurt.
Naar Pec voor minder suiker grijp ik het meest, merk ik. (Ik heb geen aandelen!)

Voor een deel van de gele pruimen gebruikte ik voor 3 liter gekookte pruimen een halve kilo Gelfix. Dit is een lopende en een beetje lekker bittere compotte.
Voor een ander deel van deze pruimen nam ik voor 1650 gram fruit een halve kilo Gelfix. Dat gaf een stevige confituur.
Beide vallen in de smaak en niet alleen bij mezelf.

En grote neef, die lust ze allemaal. Als het maar pruimen zijn!


Ik schreef dit jaar van elke confituur (rekbaar begrip bij mij) die ik maakte op hoeveel fruit ik gebruikte, hoeveel suiker ik nam en waarmee ik zorgde dat hij dikker werd en even zal bewaren.
Dat was al handig, dus dat doe ik best verder.

(Je ziet, ik schrijf dat hier vooral voor mezelf. Als jij er wat aan hebt is dat mooi meegenomen, dat dan weer wel!)

2 opmerkingen:

  1. Het ziet er goed uit Marleen !!
    Ik kom via via op je blog terecht, en heb je meteen toegevoegd aan m'n linkenlijst.
    Ik ben er vanuit gegaan dat jij dat goed vind, zoniet laat het me dan even weten!

    Leuke blog.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen