woensdag 5 augustus 2009

Ons dagelijks brood



Nu we "achter de gazetten" wonen en met de auto rijden jammer genoeg niet meer gaat, zorg ik graag zelf voor ons dagelijkse brood. Dan ben ik niet afhankelijk. Toch niet als ik op tijd aan bloem en gist denk.

Met de hand kneden zou ik niet meer kunnen. Mijn kitchen-aid doet nu het zware werk. Ik wilde een mooi exemplaar, dan kan het blijven staan en dan kost dat al geen moeite. En bakken gebeurt in de warmste oven van de AGA.

Al meerdere keren werd me gevraagd hoe ik mijn brood bak. Dus dat schrijf ik dan ook maar even op.
Zelf houd ik er wel van en man ook. Maar anderen blijkbaar ook.
Voor het doopfeest van een tijdje geleden bakte ik de broodjes. Ik schrik er dan van dat anderen ze zo lekker vinden. Ik hoorde de gasten dat tegen elkaar zeggen.

Het is een simpel recept, maar ik denk dat de kwaliteit van de bloem een grote rol speelt.
Ik vertrek meestal van dit basisdeeg. En met daarmee maak ik dan één gewoon brood of meerdere kleine broodjes.

500 gram meel
12 gram gedroogde gist
8 gram zout (stilaan ben ik altijd maar minder zout gaan gebruiken, nu nemen we voor onszelf 2 gram)
260 ml water (ongeveer, voel maar aan je deeg)
een geut olijfolie

Alles gaat in de keukenmachine om te kneden.

Het deeg moet dan 45 minuten afgedekt rijzen op een tochtvrije en warme plek. Ik leg gewoon een handdoek over de kom van de kitchen-aid. Wat langer rijzen is geen probleem.

Weer even kneden tot de lucht eruit is.

Het deeg in de broodvorm leggen. Ik maak eerst een lap die even breed is als het bakblik die ik dan oprol en met de naad naar onder in het bakblik leg. De vorm is dan mooi egaal.

Je kan ook kleine bolletjes maken van 50 gram of wat je maar verkiest.

Opnieuw 45 minuten rijzen in het bakblik.

Brood bak ik 32 minuten en de kleintjes gaan 27 minuten in de bakoven van de AGA die ik op ongeveer 220 graden heb staan.

Je kan spelen met het meel. Als het samen maar 500 gram is, is het goed. Ik gebruik meestal de witte en/of de bruine bloem die hier het dichtstbij worden verkocht. Dat is echt lekkere biobloem. Een pak lekkerder dan warenhuisbloem. We houden ook van rogge.
Ik doe vaak pitten en/of zaden in het deeg. Zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad en maanzaad heb ik meestal in huis. Je kan één of meerdere soorten tegelijk gebruiken. Ik voeg maximum 100 gram toe.

"Speciallekes" maak ik ook graag, maar dat is voor een andere keer.

Mijn brood mag uit de oven... Ruikt lekker!

Wat oudste neefje zei toen hij hier voor het eerst logeerde en wit brood had gevraagd: "Tante Marleen, uw brood is zo lekker als cake." Dat is ondertussen al enkele jaren geleden. Toen hij hier vorige week was, at hij er weer met plezier van. Het brood mocht nu wel bruin zijn. En hij zei er deze keer bij: "Het allerliefste eet ik uw brood met uw pruimenconfituur." En hij at op drie dagen een hele pot leeg. Die toch niet zo zoete confituur zet ik er ook nog wel eens bij. Dan kan hij zelf aan de slag. Een zak pruimen om op te snoepen heeft hij al mee... Dat een kind zo zot kan zijn van pruimen.

1 opmerking:

  1. Dag Marleen.. lekker hè eigen gemaakt brood.. ik bak het ook wel eens...maar dan heb ik een broodmachine en een pak kant en klaar mix van de koopmans...ook erg lekker... ga ik voor mijn eigen broodmengesel dan gebruik ik wel de machine voor kneden en rijzen.. de rest doe ik dan zelf....net wat je zegt .. een goede keukenmachine is niet echt goedkoop.. ik heb ook zo'n zware een Morphy Richards...

    Ik heb trouwnes iets geexperimenterd met je kaaskoekjes.. er zat wel erg veel boter i hè... dus ik verminder de boter en voeg een ei toe....maar dat laat ik nog wel even weten op mijn blogje..
    grts

    BeantwoordenVerwijderen