donderdag 13 augustus 2009

Bessenconfituur

Om het hele jaar van de bessen uit de tuin te kunnen genieten, maak ik graag confituur. Ook al omdat ik dan minder suiker kan gebruiken dan bij de meeste winkel-confituren.

Ik ga meestal uit van een basisrecept dat het goed doet voor onze bessen.

Bessen koken met een bodemje water.
Nu en dan roeren en bessen wat pletten.
Bessen door de passe-vite of zeef duwen.
Het sap afmeten.
Per liter sap of 750 gram sap in een andere kom 300 gram suiker (meer of minder mag ook, dat hangt af van jouw smaak) afwegen en er een zakje pec (voor minder suiker) onder vermengen. De pec zorgt dat het altijd wel lukt en opstijft.
Het sap koken.
Het suikermengsel roerend toevoegen.
Even laten doorkoken.
De confituur (misschien eerder gelei, maar niet helder omdat ik het sap uitduw) in propere potten met schroefdeksel gieten.
De potten afsluiten en omgekeerd een nachtje laten afkoelen.

Je gebruikt de bessen die je hebt of lust met suiker zo veel je wil. Kijk maar op het pakje. Wil je wel meer suiker, dan bestaat daar ook een pakje voor.

Bij deze methode hoef je de geplukte bessen enkel maar de wassen. Steeltjes mogen er nog aan blijven, pitten mogen blijven zitten. Dat maakt het een gemakkelijk te maken confituur. Ik blijf het confituur noemen omdat ik er ook de fruitpulp bij neem. Het gekookte fruit een nacht laten uitlekken zodat je een heldere gelei kan maken, vind ik veel gedoe. En zo gaat er minder verloren.

Ik verwerkte deze zomer tot nu toe rode en witte bessen, cassis, jostabessen, frambozen en combinaties daarvan. Rode bes met framboos was een nieuwe combinatie voor mij. Toch echt lekker. Dus meer frambozen in de tuin zijn welkom!

Omdat die zelfgemaakte confituur me toch echt wel bevalt, maak ik ook confituur met gekocht fruit. Appelsienconfituur met bittere schilletjes bijvoorbeeld, heerlijk. Zeker als hij weer wat smelt op een warme pannenkoek. Maar dat is voor wanneer het weer kouder wordt.



Aanvulling (na de vraag van Bart om de combinaties)
Soorten confituur die ik deze zomer maakte. Volgende zomer probeer ik vast weer verder. Nu maakte ik confituur van al wat rijp was op dat moment.
Ik zet er alles bij, dan heb ik dat lijstje ook voor mezelf.

Rode bes
Rode bes en frambozen (echt de moeite, heb er diepvriesframbozen voor bijgekocht)
Rode bes en cassis
Rode bes en witte bes

Witte bes
Witte bes en jostabes

Zwarte bes en framboos (framboos proef je niet goed meer bij 50/50)

Jostabes

4 opmerkingen:

  1. klinkt weer lekker .. ik ga vandaag de bramen hier eens plukken...en dan ze verwerken....nadat ik ze heb verwerkt gaan ze de vriezer in.. en als ik dan weer nodig heb... hup, een pakje uit de vrieskist,..
    komt op het zelfde neer als jou confiture potjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je voor je lief berichtje bij mij! en zo leuk dat je zelf je confituur maakt en je brood bakt... daar ben ik nog niet aan toe, maar wie weet, als de energie weer langzaam terugkomt ...
    geniet maar lekker verder van al die verse producten...

    tricky

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook nogal wat bessen in de diepvries zitten waarvan ik confituur/gelie wil maken. Ik vraag me echter af welke combinaties jullie gebruiken (ik heb aardbei,josta,bosbess,beetje rode/witte bes en kruisbes.

    thx
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bart, ik vulde aan met een lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen