zondag 26 juli 2009

Kaaskoekjes

Een gemakkelijk en snel aperitiefkoekje.
Vorige zomer al experimenterend gemaakt en het werd een blijver voor bezoekers. Het gezin van zus at vorig jaar het experimentschaaltje heel rap leeg, nu maar een dubbele portie gebakken.
Maar dit zijn de verhoudingen. Van alles evenveel.

100 gram geraspte of fijngemaakte oude kaas
100 gram boter
100 gram gewone bloem

Boter en bloem vermengen, kaas toevoegen en mengen.
Balletjes rollen en met een vork op een bakplaat platter drukken.
12 minuten in een oven van 220 graden.

En als laatste geduldig wachten tot ze wat afgekoeld zijn.

Vandaag maakte ik ze naturel. Maar met wat paprika of provencaalse kruiden of ... naar keuze kan het ook. Wanneer je kruiden op de koekjes aanbrengt in plaats van ze te mengen in het deeg, verbranden deze snel. Daar let je dan best op. (langer in een iets koudere oven)

Oudste neef kan er niet afblijven.
Volgens man gaat het als met chips: als je begint, eet je verder.
Het is niet gezond, maar voor een keertje...

2 opmerkingen:

  1. o wat lekker Marleen... ik denk dat ik deze van de week eens maak... je hoort wel hoe of wat....

    ik was trouwnens bezig met een bramen toetje.. het wil alleen niet echt opstijven.. dus even iets op verzinnen behalve weggooien.. oja ik heb gelatinepoeder gebruikt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ze gemaakt met een kleine toevoeging: een beetje zout in het beslag...
    Nadat ik ze uit de oven had gehaald, heb ik over de helft wat grof zeezout gestrooid.. dat gaat dan heel goed want ze zijn dan nog heel zacht....maar beide helften zijn lekker Marleen...dus die blijft er in...
    Is ook leuk te bakken met kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen