vrijdag 17 juli 2009

Een fris en fruitig drankje

Water drinken is gezond en ook wel lekker, maar soms wil ik weleens wat anders.
En dan bedoel ik niet dat zoete spul uit de winkel.

Dit recept wil ik wel onthouden.

De basis is simpel. Je kookt wat sappig rood fruit in een bodempje water.
Het sap dat je zo verkrijgt (je kan het fruit laten uitlekken in een vergiet), koel je af.
Het koude sap vermeng je met (gekoeld) water en ijsblokjes.
Voeg daar eventueel nog een paar (bevroren) bessen bij en je hebt een heerlijk drankje dat even koel blijft.

Liefhebbers kunnen suiker of een ander zoetmiddel toevoegen tijdens het koken of op het eind. Je kan ook kiezen voor eerder zuur of eerder zoet fruit, natuurlijk.
Zelf hou ik echt van zuur, dus suiker toevoegen doe ik niet vaak.

Ik probeerde het drankje met zure krieken en ook met lekkere frambozen.

In een mooi groot glas met een lange lepel en een rietje en dan in de zon ermee!
Als kind kregen we op schoolreis een drinkbus mee met versgemaakt citroensap.
(En boterhammen met ei.)

Heerlijk was dat. De smaak ligt nog vers in mijn geheugen. Zou het daarom zijn dat ik dit drankje zo graag heb?

Toch nog even aanvullen (30 juli). Met rode bessen vind ik deze limonade echt heel lekker. Ik deed er voor de liefhebbers en deze keer ook voor mezelf een beetje agavesiroop bij.
Omdat ik het zo geslaagd vind en omdat er hier echt veel rode bessen hingen (nu is alles weg), maakte ik veel sap en stak het in ijsblokzakjes in de diepvries.
Ik kan dus nog even verder, typ ik met zo'n glas lekkers in de hand!

2 opmerkingen:

  1. Leen, lekker hoor... ik pak ook heel vaak verse citroen en die knijp ik uit in water... soms met bubbels en soms zonder... met bubbels is dan van BarleDuc... die vind ik het lekkerste...
    Straks als de bramen gaar (lees rijp) zijn ga ik het ook met bramen sap doen...
    Misschien een tip: een beetje honig erdoor tijdens het koken haalt van elke zure vrucht het bekkentrekkende zuur weg... maar behoudt wel de zure smaak van de vrucht zelf..
    Oja heb je gene tijd om zelf te inkoken, dan kun je ook diksap nemen uit de voedingswinkel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt lekker! Ik kan het weten!

    Man van Marleen

    BeantwoordenVerwijderen