maandag 15 juni 2009

Wafeltjes


Hét toevallig geprobeerde succesrecept, toch volgens mijn familie.

Toen ik nog geen grijze haren had, maakte een oud-collega heel lekkere wafeltjes. Dat wilde ik ook wel kunnen, ooit.

Enkele jaren geleden zag ik een spotgoedkoop wafelijzer te koop en dacht meteen weer aan de wafeltjes van ooit. Maar welk recept moest ik kiezen om een lekker resultaat te bekomen? Ik hou niet zo van echt zoet, al zijn er wel uitzonderingen. Net op het moment dat ik het wafelijzer had, hoorde ik dat je ook wafels kan maken met viervierden deeg. Voor cakes pas ik dat aan mijn smaak aan, dus moest dat voor wafeltjes toch ook lukken. Dat dacht ik en ik hoopte het nog meer.

Papa werd, na man, eerste proever en hij wilde er nog wel van. (Papa eet 'overal' bruine suiker bij en is dus wel voor zoet. Als ik het lust en hij het niet 'te gezond' vond, dan zou het wel in orde zijn.)

Echt simpel en niet de moeite van het noteren, dacht ik. Maar ik kreeg al zo vaak de vraag hoe ik dat toch doe. Ik schreef het al zo vaak op. Nu nog één keer.

Wafeltjes

  • 100 gr suiker en 100 gr boter stevig mengen

  • 2 eieren toevoegen en weer stevig mengen

  • 200 gr zelfrijzend bakmeel toevoegen en nog een laatste keer mengen

Zo simpel is het.

Ik maak altijd meer deeg, maar dit blijft de basis.

Toen ik mama vroeg wat ze voor haar verjaardag wilde, zei ze, "wafeltjes".
Meestal wanneer we bij mijn ouders komen, heb ik iets gemaakt. Op haar vraag waren dat meestal wafeltjes. Dus had ik dit niet verwacht. Maar ik luister nog steeds braaf naar mama.
Op het moment dat mijn jonste zus zag wat ik bij had op het verjaardagsfeestje, zei ze meteen dat ze dat ook wilde voor haar verjaardag. En het zoontje van de andere zus heeft er ook al besteld om uit te delen in zijn klas wanneer hij jarig is.

Enige nadeel: ik probeer ook zo graag eens wat anders uit!

Dit recept moest omwille van al het voorgaande als eerste.

Ik heb een heel jaar een 'kookboek' bijgehouden op papier. Man dacht dat dit wel iets voor me was...

3 opmerkingen:

  1. Ben ik blij dat jij een blog hebt aangemaakt, kan ik ineens mee genieten van jouw overheerlijke recepten.....Hier thuis zijn het ook wel kleine en grote snoepers, dus die recepten komen zeker van pas. Nu de vakantie voor de deur staat ook een uitdaging voor mijn zonen om dit eens zelf uit te proberen. Ik hoop nog veel recepten van jou te mogen lezen, uitproberen en ja hoor, zelfs proeven!!! Succes met je blog!! Je bent een geweldige dame met veel pit!!
    Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker wafels... ik heb ook nog een oud ijzer staan...eieren zat van de kippen, bloem altijd in huis en boter ook....dus ik denk dat ik deze maar eens bak voor Janneke's verjaardag de 7de...wij doen allang niet meer aan cadeaus...maar dit is een leuk aardigheidje...
    Enne je foto's doen het prima hoor...

    Oja, heb je ook iets gemakkelijks met kastanjes???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Marleen ik heb ze net gemaakt en ze zijn prima gelukt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen